Podwijanie i odwijanie powiek najczęściej związane jest ze starzeniem się okolicy oczu. Rzadziej, przyczyną może być także bliznowacenie po zabiegu chirurgicznym, urazie lub stanie zapalnym, czasem problemy  z powiekami mogą być także wadą rozwojową, którą rozpoznaje się u nowo narodzonych dzieci.

Podwinięcie powieki (entropion) polega na podwijaniu się brzegu powieki w kierunku gałki ocznej. Podwinięcie się brzegu rzęsowego powoduje duży dyskomfort, ponieważ zarówno spojówka, jak i rogówka są stale drażnione. Podwinięciu towarzyszy:

• ból oka,
  • łzawienie,
  • odczucie zamglenia widzenia,
  • podrażnienie gałki ocznej może doprowadzić także do owrzodzenia i pogorszenia widzenia.

Odwinięcie powieki (ektropion) polega na odstawaniu powieki, najczęściej dolnej. W wyniku wywinięcia odsłonięta zostaje wewnętrzna część powieki. Przypadłość wiąże się z dużym dyskomfortem, który uniemożliwia codzienne funkcjonowanie.

Powieka może odwinąć się bocznie, całkowicie lub bliżej nosa:

• boczne odwinięcie powoduje problemy z nadmiernym gromadzeniem się łez,
  • przyśrodkowe (bliżej nosa) odwinięcie może przyczynić się do wysychania oka i niedomykania powiek,
  • całkowite odwinięcie skutkuje rozwojem stanów zapalnych spojówki.

Przed podjęciem decyzji o operacji plastyki powiek w Klinice Belvedere przeprowadza się konsultację, w trakcie której lekarz gromadzi wywiad medyczny dotyczący m.in. przebytych chorób, przyjmowanych leków, stwierdzonych alergii oraz występowania chorób w rodzinie. Niektóre choroby ogólnosystemowe mogą objawiać się w zakresie powiek. Każdorazowo prowadzona jest w Klinice Belvedere konsultacja okulistyczna przed zabiegiem - przeprowadza się szczegółowe badanie powiek, mięśni, oczodołów i przyległych struktur oka.

Na czym polega korekcja powieki w przypadku odwijania lub podwijania?

Podstawową metodą leczenia jest zabieg chirurgiczny. Zabieg wykonuje się w znieczuleniu miejscowym. W przypadku podwinięcia stosuje się szwy rotacyjne, odtworzenie tarczkowych przyczepów mięśni lub przecięcie tarczki powiekowej. Odwijanie powieki leczy się poprzez zwężenie i skrócenie powieki lub przeszczep skóry z górnej powieki, ewentualnie zza ucha, w celu zrekonstruowania wady.

Przygotowanie do operacji podwijania/odwijania powiek: