Ciąża jako cudowny okres zachwytu i szczęśliwego oczekiwania na dziecko nie jest stanem obojętnym dla naczyń żylnych. I to właśnie w tym kontekście powiedzenie "ciąża to nie choroba" nabiera innego znaczenia.

Zarówno predyspozycja genetyczna jak i ilość ciąż ma wpływ na kształtowanie się w okresie ciąży i połogu żylaków kończyn dolnych, poszerzeń w zakresie drobniejszych naczyń na kończynach dolnych, rozwoju hemoroidów oraz żylaków okolic intymnych (krocza i sromu).

Jest to także okres w życiu kobiety, kiedy ryzyko incydentów zakrzepowo-zatorowych rośnie.

W Klinice Belvedere oferujemy Paniom kompleksową diagnostykę, profilaktykę oraz leczenie chorób żylnych już na etapie planowania ciąży, a także w okresie ciąży i połogu.

Przyczyny powstawania żylaków w ciąży są złożone

W pierwszym trymestrze, gdy macica jeszcze nie jest duża, największy udział w kształtowaniu problemów żylnych ma efekt hormonozależny wpływający na układ naczyniowy.  Jednym z tych hormonów jest progesteron – wpływa on rozkurczająco na mięśnie, powodując zmniejszenie napięcia żył i wzrost ich przepuszczalności. W kolejnych tygodniach, w łożysku naczyniowym dochodzi do zwiększenia się ilości krwi krążącej, w szczególności w układzie żylnym. W czasie ostatniego, trzeciego trymestru, powiększająca się macica uciska na układ żyły głównej dolnej oraz żył biodrowych.

Manifestacje niewydolności żylnej w ciąży

• Obrzęk wokół kostek - zdecydowanie najczęstszy objaw, który dotyczy praktycznie co drugiej kobiety. Obrzękom bardzo często towarzyszy uczucie ciężkości w obrębie podudzi, odczuwalne szczególnie wieczorem. Niejednokrotnie mogą pojawić się również skurcze mięśni łydek - nasilające się szczególnie w nocy.
  • Pajączki naczyniowe.
  • Poszerzone sieci żył siatkowatych.
  • Żylaki kończyn dolnych.
  • Żylaki okolicy sromu i krocza.
  • Zmiany troficzne, czyli zmiany zabarwienia skóry okolicy podudzia i kostek.
  • Hemoroidy.
  • Zakrzepice żylne (zakrzepowe zapalenie żył powierzchownch oraz zakrzepica żył głębokich).
Mając powyższe na uwadze, w sytuacji potwierdzonej już w badaniu Color Doppler USG niewydolności żylnej, nie należy zwlekać z jej leczeniem. W zdecydowanej większości przypadków problem powinien być rozwiązany już przed planowaną ciążą.

Aby zapobiec lub złagodzić dolegliwości w czasie ciąży

• Jedz zdrowo. Aby zapobiegać lub łagodzić objawy hemoroidów zwróć uwagę na to co jesz – wybieraj wszystko to, co bogate w błonnik (warzywa, produkty pełnoziarniste, owoce). Pamiętaj o tym, żeby pić dużo wody, która wspomaga funkcje błonnika.
  • Dbaj o krążenie. Chodź na basen, masuj nogi (zaczynając od stóp w kierunku łydek), biorąc prysznic kieruj na nogi naprzemiennie ciepłą i zimną wodę.
  • Przede wszystkim kompresja. O ile nie masz przeciwwskazań, noś w czasie ciąży profilaktyczne, dobrane na miarę wyroby kompresyjne (podkolanówki, pończochy lub rajstopy).
  • Ruch to zdrowie. Unikaj siedzącego trybu życia. Jeżeli musisz długo siedzieć, nie zakładaj nogi na nogę – utrudnia to przepływ krwi. Pamiętaj o robieniu przerw, co godzinę, przejdź się na krótki spacer, aby uruchomić mięśnie łydek.
  • Unikaj przegrzewania. Pamiętaj, że zarówno słońce, jak i gorące kąpiele czy sauna wpływają niekorzystnie na układ żylny.