Szczepienie a niewydolność żylna — żylaki, pajączki, zakrzepica

Od kilku miesięcy w Polsce i na świecie trwają szczepienia przeciwko COVID-19, które wykonywane są różnymi preparatami, m.in. Pfizer, Moderna, Johnson&Johnson czy AstraZenca. Na temat ostatniego preparatu, którym jest AstraZeneca, pojawiły się kontrowersje związane z występowaniem zakrzepów u osób, którym wspomniana szczepionka została podana.

Osoby z uwarunkowaniami genetycznymi do powstawania pajączków, żylaków czy przewlekłej niewydolności żylnej mają obawy związane z przyjęciem szczepionki — czy słusznie? Czy szczepionka AstraZeneca ma wpływ na przewlekłą niewydolność żylną?

Co mówią dane?

Według oficjalnych oświadczeń wydanych przez koncern AstraZeneca wśród ponad 17 milionów zaszczepionych osób do zakrzepicy żył głębokich doszło u 15 osób, natomiast u 22 osób wystąpiła zatorowość płucna. Wystąpiły również przypadki, w których doszło do zakrzepicy zatok żylnych mózgu (CVST), a więc zakrzep pojawił się w obrębie żył odprowadzających krew do mózgu, co może doprowadzić do pojawienia się udaru. Warto wiedzieć, że do CVST może dojść z przyczyn nieuchwytnych również u osób niezaszczepionych.

AstraZeneca a doustna antykoncepcja hormonalna

Warto wiedzieć, że ryzyko zakrzepicy, a także pojawienia się pajączków naczyniowych i żylaków jest znacznie większe w przypadku przyjmowania przez kobiety doustnej antykoncepcji hormonalnej niż po przyjęciu szczepionki AstraZeneca. Statystyki wskazują, że zakrzepica podczas stosowania doustnej antykoncepcji hormonalnej pojawia się u 1100 kobiet na 1 milion.

Co powinno nas zaniepokoić po przyjęciu szczepionki AstraZeneca?

Jeżeli po przyjęciu szczepionki AstraZence zauważymy u siebie utrzymujące się przez długi czas bóle głowy (ok. 2 tygodnie), a także zaobserwujemy na skórze wybroczyny, należy bezzwłocznie zgłosić się do lekarza. Wizyta u lekarza jest konieczna w przypadku, gdy zaobserwujemy u siebie znaczne skrócenie oddechu i ból w klatce piersiowej, a także zaburzenia widzenia czy utrzymujący się ból brzucha.

Czy szczepienie jest bezpieczne?

Ryzyko związane z wystąpieniem objawów niepożądanych szczepionką koncernu AstraZeneca jest bardzo niskie, dlatego spodziewane korzyści związane ze szczepieniem przewyższają związane z nim ryzyko.

26 sie 2021 00:08
Dr Paweł Siastała - Klinika Flebologii